Tekking av betongkonstruksjoner på E10 Hålogalandsvegen
- Marthe Kjesbu Nielsen
- 18. nov.
- 1 min lesing
Oppdatert: 26. nov.

På utbyggingen av E10 Hålogalandsvegen leverer Ponova tekking av betongkonstruksjoner for Hæhre Entreprenør og Skanska Norge. Arbeidet omfatter rundt 35 ulike bruer og kulverter som sikres med geomembran av typen HDPE.
Geomembran er et fellesbegrep for syntetiske tettesjikt som beskytter betongkonstruksjoner mot vanninntrenging, frost og mekanisk slitasje. HDPE-membranen Ponova benytter har høy kjemikalie- og aldersbestandighet, noe som gjør den spesielt godt egnet for konstruksjoner som skal tåle store påkjenninger over tid. Ut over selve materialleveransen tilbyr Ponova også installasjon, sveising og vulking av membransystemene.
Hålogalandsvegen er Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Strekningen på 82 kilometer skal knytte regionen tettere sammen og gi tryggere og mer effektiv vei mellom Sortland og Harstad. Prosjektet er organisert som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der Statens vegvesen er oppdragsgiver og Hålogalandsvegen AS er byggherre.
I tillegg til å redusere reisetiden og forbedre trafikksikkerheten, er prosjektet et pilotprosjekt innen klimavennlig veiutvikling. Ambisjonen er å nå sertifiseringen BREEAM Infrastructure: Design & Construction Excellent, noe som innebærer høye krav til klimagassreduksjon og ivaretakelse av naturverdier langs traseen.
Ponovas arbeid med HDPE-tekking bidrar til å sikre konstruksjonene mot fukt og nedbrytning, redusere vedlikeholdsbehovet og gi økt levetid, noe som er spesielt viktig i et værhardt område med store temperatur- og fuktvariasjoner.
Nøkkelinformasjon
Kunde: Hæhre Entreprenør og Skanska Norge
Delprosjekt: E10 Hålogalandsvegen
Leveranse: Tekking med geomembran (HDPE)
Egenskaper: Høy kjemikalie- og aldersbestandighet
Omfang: ca. 35 bruer og kulverter
Prosjekttype: Offentlig-privat samarbeid (OPS)

