top of page

Kulvert over Dovrebanen på Berkåk

  • Forfatterens bilde: Marthe Kjesbu Nielsen
    Marthe Kjesbu Nielsen
  • 21. nov.
  • 1 min lesing

Oppdatert: 28. nov.

Togtunnel på Berkåk. Ferdig montert september 2025.
Togtunnel på Berkåk. Ferdig montert september 2025.


Ponova har levert en av sine største kulvertløsninger til E6-utbyggingen mellom Berkåk og Vindåsliene. Over Dovrebanen i Berkåk sentrum er det installert en Novabridge 500, en stålrørskulvert med stor spennvidde og høy bæreevne. Kulverten måler 60 meter i lengde og 15 meter i bredde, og er en sentral konstruksjon i prosjektets nye veisystem.


Arbeidet ble gjennomført i et planlagt togstopp der jernbanen stengte fredag kl.18.00. Fra det tidspunktet jobbet montasjeteamet gjennom hele helgen, med kontinuerlig drift i rundt 40 timer. Kulverten ble løftet på plass, montert og sikret i løpet av den korte tidsrammen, og alt sto klart da togtrafikken startet opp igjen mandag morgen kl. 05.40 –som planlagt.

Installasjonen krevde tett koordinering mellom Ponova, JV Skanska Syltern ANS, Nye Veier og Bane NOR. Prosjektet ble gjennomført etter planen, og tilbakemeldingene fra alle involverte var svært gode.


Novabridge 500 benyttes gjerne i større prosjekter over motorveier og jernbaner, og dekker spennvidder på 8–25 meter. Konstruksjonen oppfyller alle relevante krav og standarder hos Vegdirektoratet, Statens vegvesen og Bane NOR.


Nøkkelinformasjon

  • Prosjekt: E6 Berkåk–Vindåsliene

  • Byggherre: Nye Veier

  • Entreprenør: JV Skanska Syltern ANS

  • Produkt: Novabridge 500

  • Levert: september 2025



 
 
bottom of page