top of page

Kulverter under nye E6 gjennom Soknedal

  • Forfatterens bilde: Marthe Kjesbu Nielsen
    Marthe Kjesbu Nielsen
  • 20. nov.
  • 1 min lesing

Oppdatert: 28. nov.

Anleggsarbeid med installasjon av stor stålrørskulvert for lokaltrafikk.

I forbindelse med byggingen av nye E6 gjennom Soknedal til Berkåk har Ponova levert to store stålrørskulverter i området: én ved Garli (Garlibrua) og én på Merket. Kulvertene er helt like i utforming og dimensjoner, og inngår i lokalvegssystemet som skal sikre trygg kryssing under hovedveien.


Begge konstruksjonene er utført som korrugerte stålrørskulverter på rundt 70 meters lengde, med dimensjoner på 7 meter i bredde og 6 meter i høyde. Løsningen tåler store belastninger og fungerer godt i områder med krevende grunnforhold og høy trafikkbelastning.

Kulvertene ved Garli og Merket er en del av den større utbyggingen der Nye Veier og totalentreprenør JV Skanska Syltern ANS bygger ut E6-strekningen fra Soknedal til Berkåk. Målet med prosjektet er å skape en tryggere og mer effektiv veiforbindelse, redusere konfliktpunkter og sikre bedre tilgjengelighet til lokalmiljøet på begge sider av traseen. Løsningen gjør det mulig å lede lokaltrafikk under hovedveien, noe som gir både økt sikkerhet og bedre trafikkflyt i området.

Ponova har levert stålrørsløsningen og bistått prosjektet med teknisk støtte i planleggingen og gjennomføringen. Korrugerte stålrørskulverter er en fleksibel og kostnadseffektiv løsning som gir stor spennvidde og høy styrke, og de oppfyller alle relevante krav og standarder hos Vegdirektoratet og Statens vegvesen.


Nøkkelinformasjon

  • Kunde: JV Skanska Syltern ANS

  • Delprosjekt: E6 gjennom Sokndalen til Berkåk

  • Løsning: Novabridge MP 200. Korrugerte stålrørskulverter

  • Dimensjoner: 70 m lengde, 7 m bredde, 6 m høyde


stålrørskulvert levert av Ponova til JV Skanska Syltern ANS.
Korrugert stålrørskulvert på Merket under bygging i E6-prosjektet
Stålrørskulvert montert ved Garli som del av nye E6 gjennom Soknedal

 
 
bottom of page